- Locatie
Stadhuis, Collegekamer
- Voorzitter
- Annemarie Penn-te Strake
Agendapunten
-
1
SAMENVATTING:
Maastricht wil een inclusieve stad zijn waar jongeren hun talenten kunnen ontwikkelen en waar zij volwaardig kunnen participeren in de samenleving. De meeste jongeren in Maastricht vinden hun weg daarin zonder veel problemen, maar voor sommigen is dit niet vanzelfsprekend.
De gemeente heeft beleid ontwikkeld dat gericht is op het activeren, ontwikkelen, participeren van jongeren met achterstanden. Zij wil onderzoeken of het project ‘Skills in de Stad’ met inzet van publiek vastgoed een goede aanvulling kan zijn om de uitvoering van dit beleid te versterken.
De staatssecretaris van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties wil in het kader van het Regionaal Ontwikkelprogramma van het Rijksvastgoedbedrijf het voormalige KMAR-terrein inclusief de kazernegebouwen gelegen aan de Scharnerweg 101-103 inzetten om maatschappelijke meerwaarde te realiseren.
Om te onderzoeken of project ‘Skills in de Stad’ kan landen in de gemeente Maastricht is afgesproken met het Rijksvastgoedbedrijf om een intentieovereenkomst op te stellen en deze op 27 september 2019 in Den Haag met staatssecretaris Knops te ondertekenen. Wethouder Jongen is gevraagd om de intentieovereenkomst te ondertekenen.Bijlagen
-
2
SAMENVATTING:
Het college van burgemeester en wethouders heeft besloten dat er in de begroting 2020 €150.000 wordt opgenomen voor projectgelden burgerbegroting. Voor de burgerbegroting was in de begroting jaarlijks reeds €50.000,- gereserveerd voor de periode 2019 – 2022. Dit is bedoeld als werkbudget om de met de burgerbegroting gemoeide personele kosten betaald te worden. Ook is het budget nodig voor het participatief goed en degelijk uit te werken van dit proces, denk aan de huur van zalen, (brede) communicatiecampagne en budget voor werkmethodes voor de specifieke bijeenkomsten zoals de burgerbegroting zal worden opgezet. Zoals reeds eerder aangegeven aan het college en aan de raad is voor de uitvoering van de burgerbegroting naast procesgeld ook budget nodig om de projecten van de burgerbegroting te kunnen realiseren, zgn. ‘projectgelden’ dus. Op basis van huidige concept-uitwerkingen burgerbegroting Maastricht is voor het eerste jaar het voorstel ca. €150.000,- te reserveren in de begroting. Vanaf 2021 is het de bedoeling om de projecten te financieren uit reguliere budgetten.Bijlagen
-
3
SAMENVATTING:
Gemeenten zijn sinds de decentralisaties in 2015 verantwoordelijk voor het organiseren van de jeugdhulp waaronder de residentiële jeugdhulp. De samenwerkende gemeenten in Zuid-Limburg hebben aangegeven dat ze deze residentiële jeugdhulp willen doorontwikkelen en daarbij een andere inkoopmethode overwegen die deze ontwikkeling stimuleert. Vooruitlopend op deze gewijzigde inkoop is in 2019 gestart met een pilot, waarbij geëxperimenteerd is met het concept leefhuis. Doel van deze pilot is om te onderzoeken in welke mate, en onder welke randvoorwaarden, verblijf lokaal en kleinschalig georganiseerd kan worden, door samenwerkende partijen die integrale zorg op maat bieden. Omdat de vernieuwde inkoop van Verblijf op zijn vroegst op 01-01-2021 vorm zal krijgen is het noodzakelijk om de pilot leefhuizen ook in 2020 mogelijk te maken.
De pilot wordt bekostigd uit de middelen van het regionale transformatiefonds en kent een looptijd van 12 maanden. Daartoe heeft het college van Maastricht besloten om een nieuwe subsidieregeling vast te stellen die deze pilot ondersteunt. De resultaten van de pilot worden geborgd in de vernieuwde inkoop van verblijf per 2021.Bijlagen
-
4
SAMENVATTING:
De gemeente Maastricht gaat een nieuw monument tegen zinloos geweld plaatsen op de algemene begraafplaats aan de Tongerseweg. De gemeente komt hiermee tegemoet aan een wens van nabestaanden van slachtoffers van zinloos geweld. De realisatie van het monument kost
€ 15.000. Het monument zal zo snel als mogelijk worden geplaatst.Bijlagen
-
5
SAMENVATTING:
In het kader van de Publiek Private Samenwerking Parkeren met Q-Park werden in het collegebesluit van 25 september 2018 de kaders gegeven voor de onderhandelingen over de parkeerplaatsen Stadspark (onder de Kennedybrug). De bereikte overeenstemming is verwoord in de erfpachtovereenkomst. Private exploitatie van het parkeerterrein noodzaakt tot een besluit tot onttrekking aan de openbaarheid van de parkeerplaatsen (dus zonder de aangrenzende wegen) zoals bedoeld in artikel 7 sub II, in samenhang met artikel 9 van de Wegenwet. Bij Raadsbesluit 45-2019 is deze bevoegdheid aan het college van burgemeester en wethouders gedelegeerd.Bijlagen
-
6
SAMENVATTING:
De gemeente heeft besloten per 1 oktober 2019 een maximale parkeerduur van 1 uur in te stellen voor (brom)fietsen in de fietsparkeervakken in de Helmstraat. Het college heeft in januari van dit jaar besloten tot de aanpak van de hotspots fietsparkeren in de Helmstraat en Kattenstraat. De fietsrekken in de Helmstraat zijn op 9 september verwijderd en er zijn fietsparkeervakken ingericht, specifiek bedoeld om de fietser die kort wil parkeren te faciliteren. Fietsers die langere tijd hun fiets willen stallen kunnen terecht in de stallingen aan de Markt of het Vrijthof. Net als in de stationsomgeving gebruiken we de ‘drietrapsraket’: voorlichting/communicatie, de inzet van fietscoaches en fietshandhaving. Met deze maatregelen en de fysieke aanpassing willen we de veiligheid en doorstroming op het trottoir verbeteren.Bijlagen
-
7
SAMENVATTING:
Het college heeft besloten in te stemmen met de programmabegroting 2020 en deze voor te leggen aan de gemeenteraad ter behandeling. Gemakshalve wordt voor de rest verwezen naar het raadsvoorstel.Bijlagen