- Locatie
Stadhuis, Collegekamer
- Voorzitter
- Annemarie Penn-te Strake
Agendapunten
-
1
SAMENVATTING:
Het college van burgemeester en wethouders vraagt de gemeenteraad de Algemene Plaatselijke Verordening Maastricht 2006 aan te vullen met een verbod tot het oplaten van onbemande ballonnen en lampionnen die opstijgen door gebruik te maken van een gas dat lichter is dan lucht of door hete lucht als gevolg van een vlam. Het afval van ballonnen en lampionnen zoals plastic, papier en metalen delen, staat in de jaarlijkse top vijf van meest aangetroffen afvalstoffen op stranden en het opruimen vraagt veel inzet van gemeenten, provincies, het rijk en de waterschappen. Omdat dit afval door dieren als voedsel wordt aangezien of ze erin verstrikt raken, leidt het tot dierenleed. Het college is van mening dat Maastricht een voorbeeldfunctie heeft om de bewustwording te vergroten dat het oplaten van dit soort ballonnen en lampionnen nadelig is voor dier en milieu.Bijlagen
-
2
SAMENVATTING:
Schoolbestuur Mosalira is door de Onderwijsinspectie verzocht hun reeds bestaande vestigingen van Don Bosco SO, het IVOO SO en de Jan Baptist VSO te voorzien van de formele status van nevenvestiging, aangezien deze scholen via een medegebruikersovereenkomst zijn gehuisvest in het gebouw van een andere school. Don Bosco SO bij Jan Baptist SO aan de Porseleinstraat, IVOO SO binnen de Talententuin in de Mariënwaard en de Jan Baptist VSO binnen de Campus Special Needs aan het Frans van de Laarplein.
Met de invoering van de Wet Passend Onderwijs is daarvoor een instemmingsverklaring nodig van het samenwerkingsverband Passend Onderwijs waarbinnen de nevenvestiging valt en van de gemeente waarbinnen de nevenvestiging is gevestigd.
Wanneer beide instemmingsverklaringen zijn verkregen kan het bevoegd gezag bij de Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO) een verzoek indienen om de nevenvestiging voor bekostiging in aanmerking te laten komen.
Conform de Verordening Voorzieningen Onderwijshuisvesting Maastricht beslist het College van B&W in gevallen waarin de verordening niet voorziet.
Bijlagen
-
3
SAMENVATTING:
In het coalitie programma “Maastricht onbegrensd en ontspannen” (4 juni 2018) is verzocht om een plan van aanpak met als doel:
“Het bevorderen van een aantrekkelijk vestigingsklimaat voor start-ups, broedplaatsen en incubators”.
Op 5 december 2018 is de “evaluatie broedplaatsenbeleid” door het college vastgesteld. Een van de geaccordeerde beslispunten in de evaluatie was het aanstellen van een accountmanager start-ups, broedplaatsen en incubators (budget € 90.000,-). Deze accountmanager heeft inmiddels een plan van aanpak met concrete acties (budget € 110.000,-) opgesteld. Zo wordt de dienstverlening aan starters en start-ups geoptimaliseerd en worden bijeenkomsten georganiseerd om starters en intermediairs met elkaar te verbinden. Start-ups wordt een pakket van diensten met coaching en toegang tot financiering aangeboden. Er wordt ingezet op het intensiever gebruik van tijdelijk vastgoed (langer dan 6 maanden). Daarnaast wordt er onderzocht of het realiseren van een Maastrichtse incubator haalbaar is. Het college heeft besloten dit plan van aanpak en bijbehorende acties vast te stellen.Bijlagen
-
4
SAMENVATTING:
Het college stemt in met de bestuursrapportage 2019 en legt deze ter kennisname voor aan de raad. Middels de bestuursrapportage (met peildatum 1 juli) rapporteert het college aan de raad over de realisatie van de programmabegroting 2019. Wat betreft de primaire productie ligt de uitvoering op koers. Het verwacht financieel resultaat bedraagt € 6,952 mln. nadelig. Daarnaast rapporteert het college in de bestuursrapportage over de ontwikkeling in de externe inhuur voor 2019.Bijlagen
-
5
SAMENVATTING:
Door een inwoner van de gemeente Maastricht is een omgevingsvergunning aangevraagd voor het kappen van 3 bomen. Deze vergunning is geweigerd waarna betrokkene een bezwaarschrift heeft ingediend. Tegen het besluit tot ongegrondverklaring van het bezwaar is beroep ingesteld.
In het kader van dit beroep heeft het college van betrokkene diverse e-mails, brieven en Wob-verzoeken ontvangen.
Recent is in dit kader een aantal bezwaarschriften ingediend gericht tegen de volgende besluiten:
. een Wob-verzoek (verzoek om informatie)
. een reactie ten aanzien van het gegeven dat gestuurde e-mails niet zijn ontvangen
. het niet krijgen van een bestuurlijk onderhoud.
Het bezwaar tegen de beslissing op het Wob-verzoek is gedeeltelijk gegrond. Een aantal documenten kunnen alsnog openbaar worden gemaakt.
De bezwaren in de overige zaken geven geen aanleiding de bestreden besluiten te herzien.
Door middel van een aparte brief ontvangt betrokkene daarnaast een reactie op een aantal overige verzoeken.Bijlagen
-
6
SAMENVATTING:
Het college van burgemeester en wethouders besluit toestemming te geven aan Stichting Trajekt om de egalisatiereserve 2017 en 2018 in te zetten voor de frictiekosten personeel in 2017 en 2018. Deze kosten zijn deels gemaakt in het kader van de doorontwikkeling van Trajekt in 2018. Ze zijn door Trajekt in de ‘Geconsolideerde jaarrapportage Trajekt 2018’ onder het bestemmingsfonds risico-opslag opgevoerd als onttrekkingen uit de resultaatbestemming in 2017 en 2018 op grond van de ‘Subsidieverordening professionele instellingen op het gebied van Welzijn en Zorg’ en de ‘Raamovereenkomst Stichting Trajekt - Gemeente Maastricht (looptijd 2016 tot en met 2018)’ inclusief ‘Bijlage1’, en deels op grond van gedane toezeggingen.Bijlagen
-
7
SAMENVATTING:
Het college legt aan de raad de nieuwe Maastrichts cultuurvisie ‘Cultuur maakt Maastricht - Maastricht maakt cultuur’ voor. De drie pijlers zijn: iedereen kan maken, meemaken en leren. De visie biedt ruimte voor nieuwe ontwikkelingen, sluit aan op de landelijke ontwikkelingen in het cultuurbeleid en geeft inhoud aan het onderscheidende profiel van Maastricht binnen de stedelijke cultuurregio Zuid.
Deze visie is tot stand gekomen na een intensief participatietraject sinds 2018, met sectoroverleg binnen de stedelijke cultuurregio Zuid, expertmeetings, de evaluatie met het culturele veld van de innovatieagenda cultuur, 2 stadsgesprekken (15 en 29 juni) en een stedelijk cultuurdebat (31 augustus). De uitvoering van de visie gebeurt door het college, dat de bestaande beleidsregels zal actualiseren en aanvullende raadsvoorstellen zal formuleren.Bijlagen
-
8
SAMENVATTING:
In het kader van de instelling van één Jeugdgezondheidszorg organisatie in Zuid-Limburg heeft het college aan de GGD Zuid-Limburg de opdracht gegeven tot uitvoering van de Jeugdgezondheidszorg vanaf 01-01-2020.
De GGD-Zuid Limburg is naar aanleiding van de start van de Jeugdgezondheidsorganisaties als een afzonderlijk programma binnen de Gemeenschappelijke Regeling GGD-Zuid Limburg voornemens een begrotingswijziging door te voeren. Met de voorgestelde wijzigingen wordt voorzien in een begroting voor 2020. Tevens is de GGD-Zuid Limburg voornemens een BV op te richten om de rechten van het over te nemen personeel van Envida te waarborgen tot op een later tijdstip harmonisatie van de arbeidsvoorwaarden kan plaatsvinden. Het college heeft besloten de gemeenteraad voor te stellen om gebruik te maken van de mogelijkheid tot indiening van een zienswijze bij het dagelijks bestuur van de GGD-Zuid Limburg.Bijlagen
-
9
SAMENVATTING:
Het college van burgemeester en wethouders heeft de zienswijzenrapportage vastgesteld voor de ontwerp omgevingsvergunning van het Grand Hotel Maastricht. Het college van burgemeester en wethouders vraagt de gemeenteraad om een verklaring van geen bedenkingen af te geven. Deze verklaring is nodig, zodat het college aansluitend een omgevingsvergunning kan verlenen.Bijlagen
-
10
SAMENVATTING:
Het college stemt in met het gezamenlijk met de Limburgse gemeenten financieren van de functie zorgcoördinatie voor slachtoffers van mensenhandel tot en met december 2019.Bijlagen
-
11
SAMENVATTING:
De gemeente sluit aan bij de gezamenlijke zienswijze van de Limburgse overheden (provincie, waterschap, gemeenten) op het ontwerp Nationale Omgevingsvisie (NOVI). Op die manier geven we gezamenlijk een krachtig signaal richting Rijk. Dat is belangrijk, zeker nu een van de uitgangspunten van het Rijk is ‘we werken als één overheid, samen met de samenleving’. De zienswijze geeft aan dat we als Limburgse overheden de uitnodiging in het ontwerp NOVI om als Rijk en regio gezamenlijk met de opgaven aan de slag te gaan, graag oppakken. Het is een bondige reactie, met focus op de belangrijkste aandachtspunten.Bijlagen
-
12
SAMENVATTING:
Het college gaat akkoord met de verkoop van een bedrijfskavel op Het Rondeel 2 (gedeeltelijk) door Belvédère Wijkontwikkelingsmaatschappij B.V. (WOM) aan De Keukenstudio BV (De Keukenstudio) voor € 109.020, =. Op de kavel wil het bedrijf vervangende nieuwbouw realiseren voor haar opslag, werkplaats, winkel met showroom en kantoorfunctie. Het bouwplan is mogelijk via een buitenplanse afwijking (“kruimelgevallenregeling”) van het bestemmingsplan, waarvoor de koper een vergunning zal aanvragen.Bijlagen